
Vad blandas in i reduktionsplikt
Från och med juli 2025 blev det strängare krav på vad som får blandas i bensin och diesel. Drivmedelsleverantörer måste nu blanda in minst 10 procent förnybara komponenter istället för tidigare 6 procent. För dig som bilägare eller företagare är detta relevant eftersom det påverkar både bränslepriser och framtida investeringar. Reduktionsplikt vad blandas i är en fråga som berör nästan alla som tankar bil regelbundet. I den här artikeln förklarar vi exakt vad som sker vid raffinaderien innan bränslet når din bil, och varför regeringen höjde kravet.
Reduktionsplikt förklarad enkelt
Reduktionsplikt är ett lagkrav från staten. Det betyder att företag som säljer bensin och diesel måste blanda in biobränslen för att minska kolväteändringar från transportsektorn. Kravet infördes 2018 som en miljöåtgärd. Sverige behöver nå sina klimatmål, och transporter står för en stor del av utsläppen. EU kräver också att medlemsländerna minskar kolväteändringar från bränslena. Reduktionsplikten fungerar ungefär som andelen förnybar el i elnätet en regel som tvingar näringslivet att göra miljövalet istället för att bara välja det billigaste.
Biobränslen som ersätter fossila drivmedel
Vid raffinaderien blandas flera typer av förnybara bränslen direkt in i det vanliga bränslet. HVO (hydrerad vegetabilisk olja) är en biodiesel som framställs från växtoljor och återvunna matfetter. RME (rapsmetylester) kommer från rapsfrön. I bensin blandas bioetanol som görs från spannmål eller sockerbetor många tankar redan E10-bensin som innehåller upp till 10 procent etanol. Från 2025 öppnas det också för nya återvunna kolbränslen (ganska viktigt för industrin, faktiskt). Allt sker innan bränslet når pumpen, så du behöver inte göra något själv. Din bil klarar redan dessa blandningar utan problem.
Vad betyder det för dina utgifter?
Höjningen från 6 till 10 procent skulle kunna driva upp priset vid pumpen. Men samtidigt sänkte regeringen drivmedelsskatten för att minska påverkan på din privatekonomi. För många bilister märks det därför knappt på pumppriset. För företag ser det annorlunda ut. Leverantörer av drivmedel måste investera i att köpa eller producera mer biobränslen. Om de inte uppfyller kravet riskerar de böter och EU-avgifter. Ett företag som säljer mycket diesel kan behöva köpa in stora mängder HVO för att uppfylla kravet. Det blir en merkostnad som påverkar deras försäljning.
Elövervatten som nytt sätt att uppfylla kravet
Från 2025 kom en helt ny regel som många inte väntade sig. Drivmedelsleverantörer kan nu installera publika laddstationer för elbilar för att delvis uppfylla reduktionsplikten. Det betyder att ett företag som är dåligt på att blanda in biobränslen kan bygga laddstationer istället och räkna elenergin mot sitt krav. Det öppnar nya affärsmodeller för investerare. Företag kan också spara överskud från ett år till nästa eller flytta överskud mellan bensin och diesel med vissa gränser. Regeln ger flexibilitet istället för att tvinga alla att göra exakt samma sak.
Reduktionsplikten är här för att stanna och kommer att bli ännu strängare Sverige satsar på att minska kolväteändringar från transporter genom flera olika vägar samtidigt biobränslen, elbilar och effektivare motorer Om du är företagare lönar det sig att följa utvecklingen noga redan nu För privatpersoner är det bra att veta att miljöregeln redan fungerar bakom kulisserna Nästa gång du tankar är det inte bara bensin eller diesel du fyller på det är redan en blandning gjord för att skona miljön.
